Аляксандр Шрамко. Дзённік святара44

Нотр-Дам дэ Ўладзімір

Праваслаўныя адзначылі дзень шанаваньня Менскай іконы Божай Маці. Але зараз я ня зусім пра гэтае сьвята. І нават не пра Менскую ікону. А пра выключна сучасную зьяву. Можна сказаць, што гэта працяг разважаньняў пра “Усход-Захад”.

Праваслаўныя адзначылі дзень шанаваньня Менскай іконы Божай Маці. Сама ікона знаходзіцца ў Менскім катэдральным саборы. Адпаведна легендзе, яна зьявілася ў Менску ў 1500 годзе - цудоўна прыплыла з Кіеву супраць плыні ракі і,такім чынам, стала знакам асаблівай Божай міласьці да гораду. Таму на гербе Менска, як вядома, і прысутнічае вобраз Божай Маці. На адным з старадаўніх варыянтаў гербу яна так і намалявана – ідучы па вадзе.

Але зараз я ня зусім пра гэтае сьвята. І нават не пра Менскую ікону. А пра выключна сучасную зьяву. Можна сказаць, што гэта працяг разважаньняў пра “Усход-Захад”.

Раней я неаднаразова чуў, што праваслаўныя іконы апошні час сталі вельмі папулярнымі на Захадзе. Бачыў і сваімі вачыма немалую іх колькасьць ў асартымэнце касьцёльных кіёскаў. Але гэта ў нас. У нас гэта можна сьпісаць проста на ўзаемны ўплыў побач існуючых канфэсій. Зусім іншая справа, калі падобнае бачыш у краіне, дзе каталіцтва дамінуе падаўляльна. Вось, напрыклад, як выглядае вітрына каталіцкай крамы, якая выпадкова мне трапілася на вочы ў Варшаве:

Праваслаўныя іконы займаюць тут абсалютную большасьць месца. Можа ўсё ж і Варшава не так далёка ад нас? Але вось я ўжо на іншым баку Эўропы. Сабор Нотр-Дам у Парыжы. Вось першае, што я пабачыў, калі ўвайшоў ў гэтую адну з буйнейшых і сымбалічных сьвятыняў Захаду:

На сьцяне за турыстычнай лаўкай чамусьці толькі адна ікона. І ня толькі праваслаўная, але нават руская – Уладзімірская. Пры ўваходзе, быцам візытная картка.

Калі потым я пытаўся на гэты конт ў французаў, яны пацьвердзілі, што і праўда – праваслаўная ікона карыстаецца папулярнасьцю на Захадзе. І нават ня толькі сярод каталікоў, але і пратэстантаў некаторых дэнамінацый. Гаворка ідзе, зразумела, не пра афіцыйнае, а пра прыватнае ўжываньне. Што гэта, проста мода? Так, бывае, што Захад захлёствае нейкая мода на “духоўную містыку” з Усходу. Большай часткай нават з больш далёкага Усходу, чым праваслаўе. Але калі гэта і мода, то яна нешта ж і адлюстроўвае. Не пабаюся сказаць – нейкі голад, які ня можа здаволіцца мясцовай традыцыяй.

Так што жа ёсьць такое іконе, што робіць яе такой характэрнай менавіта для праваслаўя? У свой час заходняя частка Царквы, якая зараз вядомая як каталіцтва, унесла вельмі значны ўклад у барацьбу супраць самых небясьпечных ерасяў хрысьціянства, у тым ліку і супраць іканаборства. Ды і так вядома, што ў каталіцтве, як і ў праваслаўі, вельмі распаўсюджана шанаваньне цудатворных іконаў. Бывае, што адзін вобраз прызнаецца цудатворным і праваслаўнымі, і католікамі. Як, напрыклад, іконы Астрабрамская, Чэнстахоўская, Жыровіцкая…

Але, на жаль, Вялікі раскол адбіўся ня толькі на богаслужбовых традыцыях, але й на дагматычных поглядах і містычным досьведзе. Гэта, дарэчы, робіць вельмі утапічнай ідэю сапраўды роўнай і шчырай уніі гэтых двух галінаў хрысьціянства.

Ікона шануецца і там, і там. Але разуменьне яе не аднолькавае. Праваслаўныя ўспрымаюць ікону больш з погляду вучэньня і малітоўнай практыкі, што адлюстравана ў вучэньні сьвятога 14-га стагодзя Рыгора Паламы. Калі коратка, сутнасьць такая. Бог існуе ня толькі ў недасягальнай для чалавека Існасьці, але і ў энэргіях, якія ўспрымаюцца чалавекам. Гэтыя энэргіі адкрываюцца ў тым ліку і праз ікону. Ікона, такім чынам, разглядаецца як вакно ў сьвет Бога. Ікона служыць ня толькі як сродак лепш пранікнуцца думкамі пра Бога, але Сам Бог зьяўляе Сябе праз ікону ў энэргіях. Такі погляд не зусім ў традыцыях заходняй містыкі, што і адбілася на вядомай спрэчцы Рыгора Паламы з заходнім манахам Варлаамам.

Містычныя практыкі Усходу і Захаду разыйшліся, але душа чалавечая адчувае недастатковасць традыцыі аднаго боку і шукае дапоўненасьці ў іншым баку. Магчыма таму і сярод праваслаўнай моладзі, напрыклад, даволі папулярны заходні манастыр у Тэзэ, дзе яна таксама знаходзіць нейкую дапоўненасьць ў досьведзе духоўнай практыкі, якая страцілася на Ўсходзе.

Каментары4

 
Націсканне кнопкі «Дадаць каментар» азначае згоду з рэкамендацыямі па абмеркаванні.

Цяпер чытаюць

«Аб беларускіх аўтараў выцерлі ногі». Курэйчык і Марыніч судзяцца за серыял «Акрэсціна»12

«Аб беларускіх аўтараў выцерлі ногі». Курэйчык і Марыніч судзяцца за серыял «Акрэсціна»

Усе навіны →
Усе навіны

«У Егіпет з дзецьмі даражэй з’ездзіць». Брэсцкая блогерка вырашыла павялічыць грудзі, пакуль чакае мужа з калоніі20

У КР выбіраюць віцэ-спікерку. Дэбатаў не атрымалася, бо балатавалася толькі Лізавета Пракопчык7

Ціханоўская: Кожны год, 21 мая, сэрца сціскаецца ад болю13

Трамп абвясціў пра стварэнне новай супрацьракетнай абароны ЗША «Залаты купал», якая павінна стаць найлепшай у свеце5

Грузія цалкам забараніла рээкспарт аўто ў Расію і Беларусь. Што гэта азначае для беларусаў на практыцы?9

У Мінску кіроўца збіў на пераходзе сямігадовага хлопчыка на самакаце1

Навуковец распавёў пра геалагічныя загадкі Беларусі: іртуць з зямлі і кратар ад падзення метэарыта, які знішчыў усё жывое ў радыусе тысяч кіламетраў9

Улады Іспаніі патрабуюць ад Airbnb выдаліць больш за 60 тысяч аб'яў аб арэндзе жылля1

Кіраўнік «Еўраопта» выйшаў на свабоду4

больш чытаных навін
больш лайканых навін

«Аб беларускіх аўтараў выцерлі ногі». Курэйчык і Марыніч судзяцца за серыял «Акрэсціна»12

«Аб беларускіх аўтараў выцерлі ногі». Курэйчык і Марыніч судзяцца за серыял «Акрэсціна»

Галоўнае
Усе навіны →

Заўвага:

 

 

 

 

Закрыць Паведаміць